Alle kommuner skal ifølge dagtilbudsloven føre tilsyn med at alle byens dagtilbud lever op til de mål og rammer, der er beskrevet i lovgivningen.
Tilsynet skal sikre, at alle børn i dagpleje, vuggestue og børnehave har de bedste betingelser for at trives, lære, udvikle sig og dannes. Samtidig skal det pædagogiske tilsyn bidrage til en kontinuerlig udvikling af den pædagogiske kvalitet og praksis.
I Københavns Kommune fører tilsynsførende fra Børne- og Ungdomsforvaltningen løbende tilsyn, når de samarbejder eller på andre måder er i dialog med dagtilbuddene. Det kan fx være i forbindelse med support til indsatser, klager eller lignende.
Herudover får alle dagtilbud minimum én gang årligt et anmeldt tilsynsbesøg af en tilsynsførende fra Børne- og Ungdomsforvaltningen. Nogle dagtilbudstyper har flere løbende anmeldte og uanmeldte tilsynsbesøg i løbet af et år.
I daginstitutionerne og i dagplejen tager tilsynet udgangspunkt i det nationale pædagogiske grundlag i den styrkede pædagogiske læreplan. Det pædagogiske grundlag er omsat til en række kriterier, som de tilsynsførende afdækker og vurderer på baggrund af observationer af den pædagogiske praksis og dialog med repræsentanter fra dagtilbuddet. Det er fx kriterier, der handler om relationerne mellem børn og voksne, om børnefællesskaberne og om forældresamarbejdet.
Hvis tilsynet giver anledning til bekymring for den pædagogiske kvalitet eller andre forhold i dagtilbuddet, vil der i forlængelse af tilsynet blive iværksat et skærpet tilsyn. Formålet med det skærpede tilsyn er, at dagtilbuddet hurtigst muligt får taget hånd om de bekymrende forhold og arbejdet med at udvikle den pædagogiske kvalitet.
I forbindelse med et skærpet tilsyn vil den tilsynsførende komme på et eller flere uanmeldte tilsynsbesøg. Det skærpede tilsyn ophæves, så snart de bekymrende forhold er bragt i orden.
I særligt alvorlige tilfælde vil der i tillæg til det skærpede tilsyn blive udarbejdet en handleplan.
kilde: https://www.kk.dk/borger/pasning-og-skole/kvalitet-og-tilsyn/paedagogis…